Beste ondernemers, bedrijfsleid(st)ers en werknemers Centrum Panningen
Was in het afgelopen jaar het COVID19 bijna verbannen, diende zich er weer een ander probleem aan, namelijk de oorlog in Oekraïne met als gevolg de stijgende energieprijzen. Hierdoor zijn veel producten tussen de 10 en soms wel 25% duurder geworden. Hopelijk heeft dit geen grote gevolgen op de besteding in de fysieke winkel. Tijdens een bijeenkomst van de Provincie Limburg was het thema verbindingen leggen met de omgeving om meer consumenten naar de centra te trekken en hierdoor elkaar te ontmoeten. Ook meer groen is één van de belangrijkste doelstelling om centra aantrekkelijk te maken. Als centrum Panningen zijn we hier een stapje voor met verbindingen in de omgeving en vergroening.
Cadeaubon Peel en Maas: Oktober 2021 zijn we gestart met de Cadeaubon Peel en Maas en dit is een enorm succes geworden. Inmiddels zijn er ruim 19.000 bonnen uitgegeven met een omzet van EUR 285.000,=. Deze gelden worden allemaal in onze gemeente besteed bij de 258 inleverpunten. Ook dit is iets waar we met zijn allen trots op kunnen zijn.
Trots: Met een gevarieerd aanbod aan winkels, horeca en cultuur, waar oprechte gastvrijheid en voelbare gezelligheid elkaar omarmen kom je een heel eind. Maar het plaatje is pas compleet als je de vrolijke muziek uit de boxen hoort, genieten van de zomerbloeiers, de zitplekken met vrolijke kussens, de vele evenementen en de fonkelende sfeerverlichting. Zonder dit alles kunnen we niet de sfeer bieden die ons als centrum onderscheidend maakt. De doelstelling voor de komende jaren is blijvend investeren in de totaalbeleving van Panningen als aantrekkelijk centrum voor consumenten, toeristen en bezoekers tot in de verre regio. Een centrum waar ondernemers, bewoners, gemeente en overige partijen trots op zijn.
Uitdagingen: Zoals u allen inmiddels weet zijn we, de gemeente en een TIP-groep, al ruim anderhalf jaar bezig met de plannen van het voormalig postkantoor en een laatste gedeelte van de Raadhuisstraat. De doelstelling is om het laatste stuk Raadhuisstraat en plein beter bij de route van het ‘funshoppen’ te betrekken en ook autoluw te maken. Middels informatieavonden zijn de bewoners en ondernemers rond dat gebied geïnformeerd en hebben we input opgehaald om beter inzicht te krijgen naar de mogelijkheden. Hiervoor zijn er 4 varianten uitgewerkt door Bureau Kragten en zal de raad in maart een keuze gaan maken. Daarna volgt de verdere detaillering voor het hele gebied. Wij gaan u hiervan regelmatig op de hoogte houden. Voor vragen kunt u ons altijd aanspreken. Daarnaast zijn we ook betrokken bij een vernieuwde organisatie van het Toeristisch platvorm Peel en Maas. We weten allemaal dat het toerisme een flinke economische impuls geeft aan ons centrum en heel Peel en Maas. Om dit te versterken is er een nieuwe organisatie bezig om hier gestalte aan te geven op het gebied van PR en promotie, arrangementen en alle info voor toeristen om hen een prettig verblijf te bieden.
Tot slot: Ik spreek de wens uit dat dit jaar een jaar gaat worden met wat meer rust en zekerheid in jullie onderneming. We zijn weer volop bezig met het maken van de plannen voor dit jaar en gaan weer ons best doen om Panningen in de ‘picture’ te houden. Samen met jullie gaat dat zeker weer lukken.
Verder wens ik jullie allen, samen met Petra, Esther, Karin en Gerdie, goede zaken en vooral veel gezondheid toe.
Jan Bouten, Centrummanager Panningen